At bygge en hær

af Søren Husum 6/2-2007

Sådan en skodhær!

 

”Tjah, turneringen gik desværre ikke så godt. Det var hyggeligt nok, men min hær var simpelthen for ringe”

 

Det er ikke så få gange, jeg har hørt den kommentar og ikke mindst selv sagt noget som minder om. Det er ærgerligt at begrænse sine chancer allerede før en turnering. At spille WARMACHINE og HORDES starter hjemme ved skrivebordet når hæren laves.

 

Der er mange indgangsvinkler til at lave en god hærliste. Jeg vil gerne have lov at fortælle lidt om, hvilke tanker jeg som regel gør mig, når jeg skruer en turneringshær sammen. Det er bestemt ikke sikkert, at jeg overholder alle mine ”regler”, men så jeg er bevidst om at overtræde dem og hvad det vil betyde for mit spil.

 

Første sted at starte er selvfølgeligt at beslutte hvilken faktion man skal spille. For mig er det kun et spørgsmål om hvad jeg har lyst til. Jeg mener ikke at nogle faktioner er så meget bedre til turneringer, at det kan betale sig at lave en udskillelse allerede her.

 

Det er vigtigt at læse turneringsoplægget tidligt. Hvor mange point man skal spille, tidsrammerne og ikke mindst scenarierne. Hele turneringsformatet spiller altså en stor rolle for hvad jeg har lyst til at tage med. Ikke mindst om det er med en eller to lister.

 

Normalt herhjemme og i Steamroller hvis man vil være international, spiller man med 2 lister. Så det vil jeg fokusere på. 2 lister har flere fordele. Man har mulighed for variation hvis man ikke gider at spille den samme liste 5-6 spil i træk.

 

Der er videre to muligheder som jeg som oftest benytter man af. Den første er at lave en hær der dækker mig imod den faktion som jeg har sværest ved at vinde over. F.eks. at medbringe en all-roundhær + en anti-cryxhær. Anden mulighed er at tage listen der er designet med modstandernes ”tyngde” i tankerne. Her vil jeg lave en liste imod mange og letpansrede fjender. Anti-horde enheder og våben. Den anden liste vil så selvfølgelig være en liste til at håndtere tunge hære og udstyret til at tage tunge jacks og Arm18+ modeller ned.

 

Når selve listen skal laves, starter jeg groft med at beslutte mig for et koncept. Vil jeg have en gal nærkampshær, en lille tung klump metal der tromler frem eller måske en skummel kratlusker skydehær? Sæt et mål for listen fra starten.

 

Casteren er naturligvis enormt vigtig for hæren. Her definerer man meget af den stil, hæren kommer til at have. Det er vigtigt at lige være helt sikker på at den caster man har valgt stemmer overens med det mål man har valgt.

 

Der er nogle elementer som jeg næsten altid vil sørge for at have med i en eller anden form. Værktøjer imod ting som ofte bringer mig i problemer.

 

Et element jeg kun meget nødigt vil undvære er: noget som skyder langt. Jeg synes at det er vigtigt at modstanderens tropper ikke kan stille op i ro og mag til at modtage dit angreb. Han skal sættes tidligt under pres og tvinges til at passe på. Ofte vil denne ting også have AoE.

 

Der er et par specifikke enheder som jeg gerne lige overvejer om jeg har et modsvar på. Det drejer sig om Bile Thralls og Holy Zealots med Monolith Bearer. Det er enheder som er meget farlige hvis de får frit spil og man ikke har noget som er velegnet til at håndtere dem. Som regel bruger jeg AoE til de første og en reach nærkampsenhed, der ikke er for dyr, til de andre.

 

Det er usandsynligt at man kan lave en skydehær der kan nå at pløkke alting ned. Noget vil, næsten med garanti, nå over i ens linier. At have noget, som kan få smidt forbryderne væk og tilbage hvorfra de kommer, er derfor i mine øjne nødvendigt. Skydehære bliver faktisk kun farligere af at de har noget ordentligt til nærkamp.

 

På samme måde kan det siges, at rene nærkampshære også ofte vil få det hårdt. Der er bare et par enheder, som man ikke gider at skulle klare i nærkamp. Med bare lidt skydning vil man kunne slippe fra flere hovedpiner.

 

Jeg har ofte stillet mig selv et ret simpelt, men ret relevant spørgsmål. Hvordan vinder jeg? At være bevidst om hvor ens hær er farlig og hvordan den slår fjenden ihjel er vigtigt. Hvordan laver du et casterkill? Hvis ens hær ikke kan tampe ham tølperen på den anden side af bordet, så kommer det nok til at gå dårligt. Den skal have trusler, have et bid og skulle gerne hjælpe med at give grå hår til din modstander.

 

Ligeså vigtigt er det nok at spørge sig selv: Hvad taber jeg så på? Hvordan ville man selv gribe det an hvis man stod som modstander til hæren? Det er et lille sundt tankeeksperiment at lave. Nogle gange opdager man svagheder i hæren som ikke lige var forrest i tankerne under konstruktionen. Hvis man kan komme til at spille imod listen er det endnu bedre. At spille imod sin egen liste er en super måde at blive bedre til at spille den selv.

 

Jeg kan ikke mindes, at jeg nogensinde har medbragt noget totalt nyt til turnering. Hvis man ikke kender sine modeller og evner så bliver det svært at spille dem optimalt. Jeg øver mig herhjemme.

 

Nu er det jo ikke sådan at jeg gennemgår hele denne tankeproces hver eneste gang jeg flækker en hær sammen. Oftest tager jeg da bare noget som man lige har lyst til eller ikke har brugt længe. Men jeg synes nu alligevel at jeg får mest ud af spillet hvis jeg bare lige har givet hæren lidt tanke. Det kan være frustrerende at tabe fordi man har dummet sig og i farten lavet en dårlig hær.